Köpvillkor


§1. Allmänt

Dessa köpvillkor ("Avtalet" nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel). SilentSwede AB (Organisationsnummer: 559076-8387) är den säljande parten. Den köpande parten benämns som "Kunden" i detta avtal. Villkoren i Avtalet är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år och till näringsidkare med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor ("produkter" nedan). Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på https://www.granddecor.se/ ("Webbplatsen" nedan) eller via telefon.

Bestämmelserna i detta avtal är ej tillämpliga för avtal om köp som ingåtts före den 13:e juni 2014. För att öka tydligheten finns en datummärkning i sidhuvudet. Om villkoren i Avtalet har ändras anges även ett slutdatum. Om slutdatum anges gäller Avtalet till och med kl. 00:00 det datum som Avtalet upphört att gälla. Du som kund får möjlighet att acceptera dessa villkor i samband med din beställning.

Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§2. Beställning

 

Hos SilentSwede AB beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. SilentSwede AB tar emot din beställning när du klickar på knappen "Slutför köp" i kassan (steg 3 av 3). Genom att klicka på knappen "Slutför köp" accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning. När SilentSwede AB har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet "Orderbekräftelse" till den e-postadress som du angav när du beställde. SilentSwede AB erbjuder även kunder att göra beställning på telefon: 0454720454. Vi ger också dig som kund möjligheten att göra en snabb beställning genom vår gästkassa utan att behöva logga in på https://www.granddecor.se/. När du klickar på knappen "Slutför köp" sluts detta Avtal.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§3. Priser och avgifter

 

Priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattestats. Moms för momspliktiga produkter debiteras med 25%. Avgifter för betalning kan tillkomma vid varje beställning, se §5. Betalning i Avtalet för mer information.

Avgift för outhämtad försändelse 
Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning på det sätt som avtalats debiterar vi en avgift om 400 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämta ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se §8. Ångerrätt och återköp nedan.

Avgift för förbetald returfraktsedel 
Vid nyttjande av förbetald returfraktsedel debiteras en avgift om Från: 200 kronor inklusive moms.

Erbjudanden 
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§4. Produkter och sortiment

 

Alla produkter som erbjuds på webbplatsen är anpassade för bruk på den svenska marknaden. Det innebär bland annat att produkterna uppfyller svenska miljökrav och säkerhetsföreskrifter. Normalt medföljer bruksanvisning på svenska om det krävs för produktens användande. Eventuella tekniska specifikationer, särskilda krav på tillbehörsutrustning samt information om begränsningar och plomberingar framgår på respektive produktsida i den mån det är skäligt eller följer av lag.

Färgåtergivning på produktbilder 
De produktbilder som visas på webbplatsen skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§5. Betalning

 

Fakturabetalning Billogram
I samband med fakturaköp gör SilentSwede AB en förenklad kreditupplysning, detta enligt kreditupplysningslagen (KUL). Du kommer då få en kopia av denna hemskickad till dig. Om ansökan inte beviljas är du välkommen att använda ett alternativt betalsätt. En aviavgift om 39 kr per köp tillkommer, fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid byte eller retur av vara får du en ny faktura, endast på beloppet utöver ursprungsfakturan. Den ursprungliga fakturan måste alltid betalas. Du kommer att bli kontaktad via e-post av vår kundservice när ditt byte eller din retur är godkänd och genomförd. 

SilentSwede AB använder Klarna (Klarna AB, organisationsnummer 556737-0431) som mellanhand för hantering av betalningar. Fakturabetalning är förvalt betalningsalternativ, du kan även välja delbetalning med Klarna konto, Klarna kortbetalning (VISA & Mastercard, American Express) samt Klarna direktbetalning via din bank. Villkor och information om Klarnas tjänster hittar du här

Fakturabetalning 
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. 

-Få alltid hem varan innan du betalar 
-Betalningstid - alltid 14 dagar. 
-Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter 
-Ladda ner dina fakturor från klarna.se 
-Möjlighet till delbetalning 

Faktura betalning är kostnadsfri, om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25,00% plus gällande referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. 

Delbetalning 
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp. 

-Få alltid hem varan innan du betalar 
-Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet 
-Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter 
-Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura 
-Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad 
-En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp 
-Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång 

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Allmänna villkor hittar du här. Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här

Kortbetalning 
Med Klarna kortbetalning kan du betala med VISA, Mastercard samt American Express. Kortet debiteras i samband med order. Klarna hanterar kortuppgifterna och är auktoriserad med PCI DSS certifiering för att garantera att kundens kortuppgifter överförs och lagras säkert i krypterad form. 

Direktbetalning (Bank) 
Med Klarna direktbetalning kan du betala direkt från ditt bankkonto. Klarna överför och skyddar dina uppgifter på ett säkert sätt i krypterad form i kommunikationen med banken. Vid direktbetalning måste du som kund kunna logga in och identifiera dig på din bank. När du genomfört inloggningen och godkänt köpet hos din bank är betalningen klar. 

Swish 
När du väljer att betala med Swish öppnar du din Swish-app och kontrollerar att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Du godkänner köpet med Mobilt BankID och får direkt en bekräftelse på betalningen. Pengarna dras samtidigt från ditt anslutna konto. För att skaffa Swish, kontakta din bank eller läs mer på www.getswish.se 

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§6. Fullgörande

 

SilentSwede AB påbörjar fullgörande av detta avtal när du klickat på knappen "Slutför köp" i kassan. SilentSwede AB har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§7. Leverans

 

Produkter levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställning, alternativt via ombud i samarbete med våra logistikpartners. SilentSwede AB skickar beställningar under helgfria vardagar. 

Lagerstatusen anger aktuellt antal av produkten i lager, aktuell lagerstatus uppdateras regelbundet men avvikelser kan förekomma. Generella leveranstider anges nedan, om beställningen omfattar produkter med olika leveransstatus blir leveranstiden den samma som för den produkt som har längst leveransstatus. 

Fraktkostnad:

SilentSwede AB erbjuder fri leverans oavsett vad du beställer.

Leveranstid:

Om de leveranstider som anges nedan inte är tillämpliga för ett köp och om en leveranstid inte särskilt avtalats utanför detta avtal förbinder sig SilentSwede AB att fullgöra leverans utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 30 dagar från avtalets ingående. I det fall kunden ska betala i förskott förbehåller sig SilentSwede AB rätten att invänta betalning innan leverans påbörjas.

UPS hemleverans i samarbete med UPS (Standardfrakt) 
UPS hemleverans levereras inom 3-20 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från SilentSwede ABs lager. UPS hemleverans levereras till dörren, 1 leveransförsök ingår. Vid ytterligare leveransförsök kan avgifter tillkomma, kontakta därför alltid UPS om du inte kan ta emot försändelsen på utsatt tid. UPS hemleverans som inte kunnat avlämnas återsänds till SilentSwede AB, du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift om 400 kr inklusive moms. UPS hemleverans är ett spårbart fraktalternativ.

UPS företagspaket i samarbete med UPS (Standardfrakt) 
UPS företagspaket levereras till företag inom 3-20 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från SilentSwede ABs lager. UPS företagspaket levereras till dörren, 1 leveransförsök ingår. Vid ytterligare leveransförsök kan avgifter tillkomma, kontakta därför alltid UPS om du inte kan ta emot försändelsen på utsatt tid. UPS företagspaket som inte kunnat avlämnas återsänds till SilentSwede AB, du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift om 400 kr inklusive moms. UPS företagspaket är ett spårbart fraktalternativ.

Leverans längs lantbrevbärarlinjer och i öbebyggelse 
Om din leveransadress är längs lantbrevbärarlinjer samt öbebyggelse utan normal broförbindelse kan leveranstiden komma att utökas med 5-25 helgfria vardagar.

Leveransförsening 
Om kunden ingått detta avtal i egenskap av privatperson har kunden alltid rätt att häva avtalet utan kostnad om leveransförseningen är av väsentlig betydelse eller om SilentSwede AB inte kan tillgodose en leveranstid som är avgörande för att kunden ska ingå avtalet och kunden har meddelat detta innan avtalets ingående. I det fall köpet avsett en produkt som ska anpassas, tillverkas eller särskilt anskaffas efter kundens önskemål och SilentSwede AB inte kan återta produkten utan väsentlig förlust har kunden endast rätt att häva köpet om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och SilentSwede AB insåg eller borde ha insett detta.

Transportrisk 
Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att SilentSwede AB står transportrisken tills försändelsen har nått dig.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§8. Ångerrätt och återköp

 

Ångerrätt 
Kunder som ingår detta avtal i egenskap av privatperson har rätt att frånträda avtalet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare. Ångerrätten gäller i 14 dagar (ångerfristen), tiden räknas från den dag då du som kund har mottagit leverans. Ångerrätten ger kunden rätt att undersöka varorna och återsända dem i det fall kunden ångrar sitt köp. När kunden ångrat sitt köp har denne rätt att återfå vad denne har betalt under förutsättning att kunden inte har använt produkterna i en större omfattning än vad som krävs för att kunna undersöka dem. Vid nyttjande av ångerrätten ska kunden meddela SilentSwede AB och sedan returnera samtliga produkter som beställningen omfattar till SilentSwede AB utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar. Vid retur skall kunden själv bekosta returfrakten. 

När kunden lämnat meddelande om att denne nyttjar sin ångerrätt kommer SilentSwede AB genomföra återbetalning utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar förutsatt att SilentSwede AB mottagit de produkter kunden återsänt alternativt om kunden lämnat bevis för återsändande. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som kunden använt i den mån det är tekniskt möjligt. Eventuella värdeminskningsavdrag samt avdrag för frakt om kunden valt annat alternativ än standardfrakt kan komma att göras på återbetalningen. I det fall har beställning gjorts mot faktura som ännu inte betalats kommer fakturan makuleras. Skulle du som kund återlämna färre produkter än vad beställningen omfattar återbetalas endast varuvärdet för de produkter som du återlämnar. Vid användande av den förbetalda returfraktsedeln vid retur kommer gällande avgift för returfrakten dras av från återbetalningen. 

Värdeminskningsavdrag vid nyttjade av ångerrätt 
Om kunden har hanterat produkterna mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dessa och hanteringen orsakat att produkterna minskat i värde. Som exempel kan produkternas värde minska genom slitage. I dessa fall är kunden ersättningsskyldig mot SilentSwede AB för skälig värdeminskning. En marknadsmässig bedömning av den faktiska värdeminskningen görs av SilentSwede AB i varje enskilt fall. Nedan angivna avdragsnivåer utgör endast exempel på de beräkningsgrunder som tillämpas vid uträkningen av värdeminskningen. SilentSwede ABs bedömning görs alltid utifrån ett helhetsperspektiv.

Nivå 1. - Om produkten uppvisar en mindre förslitning eller försämring, såsom en mindre repa:
60 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 2. -Om produkten uppvisar en märkbar förslitning eller försämring, såsom tydlig repa eller skada:
70 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 3. -Om produkten uppvisar skador på produkten som påverkar produktens funktion:
80 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 4. -Om produkten uppvisar kraftiga skador på produkten och/eller kraftig förslitning eller försämring av produkten:
90 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 5. -Om produkten är i ett sådant skick att den bedöms vara osäljbar eller att en reparation inte är ekonomiskt försvarbar:
100 % i värdeminskningsavdrag.

Skador på produktemballaget 
I det fall produktemballaget saknas eller uppvisar sådana skador att det inte kan återanvändas:
50 % i värdeminskningsavdrag. 

Om köpet avser en tjänst vars fullgörande påbörjats med kundens medgivande under ångerfristen har SilentSwede AB rätt till skälig kompensation med en proportionerlig andel av totalpriset för den del av tjänsten som utförts. SilentSwede AB inhämtar alltid kundens medgivande och informerar om när fullgörande påbörjas vid beställning av tjänster som är undantagna från ångerrätten. 

Vissa produkter är undantagna från ångerrätten med stöd i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler: 
-Produkter som tillverkats eller ändrats särskilt på kundens begäran eller som på annat sätt fått en särskilt prägel. 
-Produkter som riskerar att förstöras, förbrukas eller väsentligt försämras under ångerfristen. 

Förfarande vid ångerrätt 
Använd kontaktuppgifterna nedan för att meddela SilentSwede AB om att du önskar ångra köpet. Följande formulär kan också användas som mall för meddelade om ångerrätt. Klicka här för att komma till formulär på Konsumentverkets webbplats.

Kontaktinformation 
SilentSwede AB 
Generatorvägen 4 
29391 Olofström 
E-post: info@granddecor.se 
Telefon: 0454-720454.

14 dagars öppet köp 
Öppet köp erbjuds i 14 dagar från det att produkten levererats till dig. Under den period då öppet köp gäller, återköper SilentSwede AB produkter till det värde som du betalt för produkterna. Kunden står själv för fraktkostnader (tur&retur). Kostnad för annan utförd tjänst ersätts ej av SilentSwede AB. 

Följande villkor gäller för öppet köp: 
-Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick. 
-Eventuell montering av produkten skall inte ha skett. 
-Originalförpackningen skall vara i oskadat skick. 
-Öppet köp gäller endast kunder som ingått detta avtal i egenskap av privatperson. 

Nyttjande av Öppet köp 
För att nyttja öppet köp, vänligen kontakta oss via e-post på: info@granddecor.se eller på telefon på: 0454-720454.

14 dagars bytesrätt 
Du har rätt att byta produkt under 14 dagar från det att produkten levererats till dig. Vid byte får du värdet på de produkter du lämnar tillbaka i tillgodohavande hos SilentSwede AB. Kostnader som du haft för frakt eller annan utförd tjänst återköps ej i samband med utövande av bytesrätten. Tillgodohavande för produkter som återköpts avräknas mot värdet på de produkter som du beställer i samband utövande av bytesrätten. Skulle värdet på de produkter som du beställt överstiga ditt tillgodohavande måste du betala mellanskillnaden till SilentSwede AB. I det fall värdet på de produkter som återköps överstiger värdet på de produkter som beställs i samband med bytet kan du använda mellanskillnaden som tillgodohavande vid nästa köp hos SilentSwede AB. Vid retur av produkter i samband med byte skall du som kund själv betala för returfrakten. 

Följande villkor gäller vid byte: 
-Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick. 
-Eventuell montering av produkten skall inte ha skett. 
-Originalförpackningen skall vara i oskadat skick. 
-Bytesrätt gäller endast kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare eller annan juridisk person. 

Nyttjande av bytesrätten 
För att byta produkter, vänligen kontakta oss via e-post på: info@granddecor.se eller på telefon: på 0454-720454.

Retur av produkter 
Se §10. Returer nedan för information om returförfarande vid retur av produkter.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§9. Reklamation och garanti

 

Reklamationsrätt 
Kund som köpt en produkt i egenskap av privatperson har rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt konsumentköplagen (1990:932) jämte konsumenttjänstlagen (1985:716). Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i 3 år från det att kunden fått produkten i sin besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till kunden. (se Reklamation av transportskada nedan). En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och SilentSwede AB eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel. 

Om kunden reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att kunden fått produkten i sin besittning har kunden även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. SilentSwede AB rekommenderar därför alltid att undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som det upptäckts. Vid reklamation av felaktig produkt har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt. Vid godkänd reklamation skall kunden hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt ersättas av SilentSwede AB. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig. Vid reklamation skall vardera part utan onödigt dröjsmål återlämna vad denne tagit emot, i det fall SilentSwede AB skall företa omleverans har kunden rätt att behålla den felaktiga produkten i sin besittning tills det att denne mottagit leverans av felfri produkt. 

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden 
E-post: info@granddecor.se eller telefon: 0454-720454.

Reklamationsvillkor för Näringsidkare 
Om en produkt avviker från vad som har avtalats mellan kund och SilentSwede AB eller på annat sätt uppvisar fel som SilentSwede AB ansvarar för har kunden rätt att i första hand få felet avhjälpt och i andra hand produkt utbytt på SilentSwede ABs bekostnad. Rätt att reklamera fel gäller bara om felet är ursprungligt, SilentSwede ABs ansvar är begränsat till värdet på den felaktiga produkten. Fel i produkt skall meddelas inom 1825 dagar från leverans genom att kontakta SilentSwede AB via e-post på info@granddecor.se eller på telefon 0454-720454.

Särskilda villkor för näringsidkare: 
-Eventuell skada eller annan kostnad som orsakats av felaktig produkt ersätts ej av SilentSwede AB. 
-Kunden skall påvisa att felet är ursprungligt. 
-Eventuell montering av produkten får ej ha skett efter det att felet uppmärksammats. 
-Produkten får ej ha använts eller på annat sätt brukats av kunden efter det att felet uppmärksammats. 
-Originalförpackningen skall sparas och i övrigt hållas i oskadat skick. 

Handla tryggt med garanti 
Alla produkter omfattas av garanti utöver reklamationsvillkoren i dessa köpvillkor. Läs mer om våra garantivillkor här

Retur vid reklamation eller garantiärende 
För att returnera felaktiga produkter eller material, vänligen se §10. Returer.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§10. Returer

 

Vid retur av produkter eller material till SilentSwede AB skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. SilentSwede AB rekommenderar därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till SilentSwede AB bär du som kund också ansvaret för skadan. 

Vid återsändande av produkter till SilentSwede AB är du ansvarig för att produkterna når SilentSwede AB i oskadat skick. SilentSwede AB rekommenderar att kunden använder spårbar försändelse vid retur.

Returadress: 
GrandDecor (SilentSwede AB) 
Generatorvägen 4 
29391 Olofström 
Sverige 

Retur med förbetald returfraktsedel 
För att returnera produkter med den förbetalda returfraktsedeln så ska du logga in på ditt konto hos oss och beställa beställa returfraktsedeln. Vid nyttjande av returfraktsedel kommer du som kund debiteras med en avgift som framgår under §3. Priser och avgifter i dessa köpvillkor. Avgift för returfraktsedel utgår dock inte om retur skett på grund av en godkänd reklamation. SilentSwede AB står transportrisken vid retur med förbetald returfraktsedel.

Återbetalningar 
SilentSwede AB återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål vid nyttjande av ångerrätten och öppet köp eller om återbetalning har beslutats i ett reklamationsärende.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§11. Förbehåll

 

Återtagandeförbehåll 
Samtliga produkter är behäftade med återtagandeförbehåll tills det att kunden fullgjort sina skyldigheter som följer av detta avtal. Det innebär att äganderätten övergår på kunden i samband med att kunden fullgör sina skyldigheter som följer av avtalet. Kunden har därmed ej rätt att konsumera, nyttja, sälja eller på annat sätt vidta åtgärd innan äganderätten övergått på kunden som förhindrar att produkterna kan återtas av SilentSwede AB.

Hävningsförbehåll 
SilentSwede AB förbehåller sig rätten att häva avtalet i det fall kunden handlat i ond tro på grund av felaktigheter som kunden känt till eller borde ha insett, såsom felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet på webbplatsen. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från SilentSwede AB.

Ändringsförbehåll 
SilentSwede AB förbehåller sig rätten att utan avisering ändra innehållet på webbplatsen, vilket inkluderar, men inte är begränsat till, utbud, priser och kampanjer. Sådan ändring påverkar dock ej redan ingångna avtal mellan SilentSwede AB och kund.

Ansvarsförbehåll 
SilentSwede AB skall anses befriad från alla förpliktelser enligt detta avtal om ansvar annars skulle ha uppstått på grund av händelse som ligger utanför detta avtal, SilentSwede ABs verksamhet eller vad som annars följer av tvingande lag.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§12. Ansvarsbefrielse

 

Force Majeure 
I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför SilentSwede ABs kontroll och som SilentSwede AB inte skäligen kunnat övervinna eller förutse skall SilentSwede AB ha rätt att frånträda sina skyldigheter i detta Avtal. Vid sådan händelse skall SilentSwede AB ej stå skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Externa länkar 
SilentSwede AB ansvarar ej för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på https://www.granddecor.se/.

Reservation för prisfluktuationer eller andra handelshinder 
Vid prisfluktuationer eller andra handelshinder, såsom brist på nödvändig komponent, där SilentSwede AB inte skäligen kan hållas vid sina förpliktelser enligt detta avtal har SilentSwede AB rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från SilentSwede AB.

Reservation för skatte- och avgiftsförändringar 
Vid väsentliga skatte- eller avgiftsförändringar, som är av stor betydelse för förutsättningarna för detta avtal, har SilentSwede AB rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från SilentSwede AB.

Reservation för leveransförsening utanför SilentSwede ABs kontroll. 
Uppstår det en leveransförsening som beror på händelse utanför SilentSwede ABs kontroll, skall inte SilentSwede AB anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från SilentSwede AB såvida inte annat särskilt avtalats mellan SilentSwede AB och kunden eller bestämmelse som följer av tvingande lag.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§13. Personuppgifter och sekretess

 

Uppgifter såsom personuppgifter eller annan uppgift eller del av handling som kunden lämnar till SilentSwede AB kommer att lagras och behandlas i digitalt format. SilentSwede AB ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas i enighet med personuppgiftslagen. Kundens uppgifter kommer att användas av SilentSwede AB för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av Avtalet. 

Personuppgiftsansvarig: 
SilentSwede AB (Org. 559076-8387) 
Generatorvägen 4 
29391 Olofström

Kunduppgifter som lagras: 
-Namn 
-Adress 
-E-postadress 
-Telefonnummer 
-Personnummer 
-Organisationsnummer 
-Köphistorik hos SilentSwede AB 

Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till tredje part, och nyttjas i de syften som anges nedan: 
-Avtalspartner inom betalningstjänster i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet. 
-Avtalspartner inom logistik (transportör) i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet. 

Registerutdrag: 
Om du som kund ingått detta avtal i egenskap av privatperson har du rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ut ett registerutdrag. Ett registerutdrag anger vilken information som finns sparad om dig. Du begär detta genom att skicka en undertecknad begäran till ovanstående postadress. Om de uppgifter vi har om dig är felaktiga, ofullständiga eller missvisande, korrigerar vi såklart dessa.

Avregistering av kunduppgifter: 
Du som kund kan vid skriftlig och undertecknad begäran få dina kunduppgifter hos SilentSwede AB raderade, med förbehåll för sådana uppgifter som krävs för att SilentSwede AB skall kunna upprätthålla god redovisnings- och bokföringssed.

Tillbaka till innehållsförteckningen


 

§14. Övrigt

 

Polisanmälan 
SilentSwede AB polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier, bedrägeriförsök samt misskynnesbeställningar.

Diskrepans mellan olika publikationer 
Om det föreligger skillnader mellan olika publikationer, skall de uppgifter som har publicerats senast anses ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken 
Allt material som publiceras på webbplatsen, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan SilentSwede AB uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras.

Informationens syfte 
All information på webbplatsen, oavsett format, publiceras uteslutande i informativt syfte för att besökare skall kunna använda sig av webbplatsen. SilentSwede AB ansvarar således ej för de följder eller skador som kan uppstå om denna information används i något annat syfte än det ovan angivna.

Cookies 
Cookies, "kakor", är små filer som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida. På webbplatsen används följande typer av cookiefiler:

Session cookies: "Sessionskakor" sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.

Persistent cookies: "Permanenta kakor" sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.

Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Väljer du att inte tacka ja till detta, kommer inga permanenta kakor att lagras på din dator, men detta kan leda till att vår hemsida inte fungerar optimalt när du besöker den.

Tvist 
Vid eventuell tvist skall talan väckas vid Blekinge tingsrätt om kunden är näringsidkare eller annan juridisk person. Om kunden är privatperson och ingått detta avtal för privat konsumtion skall tvist prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer SilentSwede AB följa nämndens beslut.

Tillbaka till innehållsförteckningen